Zarówno w kraju jak i na świecie co roku organizowane są liczne wydarzenia biegowe na różnych dystansach biegowych przeznaczone dla amatorów.  Kluczem do sukcesu jest wybranie takiego dystansu biegowego, który będzie najlepiej odpowiadał naszym aktualnym możliwościom biegowym, zwłaszcza jeżeli dopiero rozpoczynamy przygodę z bieganiem. Najogólniej rzecz ujmując biegi ze względu na dystans dzielą się na krótkodystansowe, średniodystansowe i długodystansowe.

Do biegów krótkodystansowych zaliczymy: bieg na 60,100,200 i 300 metrów oraz sztafety 4x 100 metrów i 4x 400 metrów. Biegami średniodystansowymi są biegi na:  800, 1000 i 1500 metrów, a długodystansowymi biegi na 3000, 5000 i 10000 metrów. Do najdłuższych dystansów biegowych zaliczymy: półmaraton (dystans: 21 097 metrów), maraton (dystans: 42 kilometry 195 metrów) oraz ultramaraton znacznie przekraczający dystans 42 kilometrów.

Dla osób, które niedawno rozpoczęły swoją przygodę z bieganiem i chcą niebawem wziąć udział w zawodach polecanym dystansem biegowym jest bieg na 5 kilometrów. Ten dystans nie wymaga specjalnych umiejętności biegowych. Jednak aby go ukończyć i osiągnąć zadowalający czas należy być osobą aktywną fizycznie i co najmniej raz w tygodniu odbywać regularne treningi biegowe. Czas biegu amatora na dystansie 5 kilometrów zwykle oscyluje w granicach 30 minut. Jeżeli amatorowi uda się uzyskać jeszcze lepszy czas to wynik taki można uznać za niezwykle zadowalający.

Często się zdarza, że bardziej doświadczeni biegacze traktują dystans na 5 kilometrów za zbyt mało prestiżowy i przeznaczony wyłącznie dla początkujących amatorów. Takie podejście bywa jednak złudne. Mimo, że dystans 5 kilometrów jest od zawsze szczególnie polecany dla amatorów, to dla bardziej zaawansowanych biegaczy może stanowić korzystny sposób na poprawienie swoich wyników na dłuższych dystansach. Co więcej, dla bardziej zaawansowanych biegaczy może być nawet większym wysiłkiem niż bieg na 10 kilometrów. Jest to bowiem forma aktywności, podczas której wielu zawodników za bardzo obciąża układ oddechowo-krążeniowy.

Z kolei za najbardziej uniwersalny wśród amatorów uchodzi bieg na dystansie 10 kilometrów.  Swoich sił na tym dystansie biegowym próbują zarówno początkujący biegacze jak i osoby trenujące wyłącznie w celach rekreacyjnych. Ten wariant biegowy cieszy się tak dużą popularnością wśród amatorów, gdyż nie wymaga aż tak wyczerpującego i czasochłonnego przygotowania jak biegi na dłuższych dystansach, a zarazem jest większym wyzwaniem niż uczestnictwo w biegu na dystansie 5 kilometrów.

Uczestnicząc w biegu na 10 kilometrów nie potrzeba również profesjonalnego sprzętu biegowego. Wystarczą wygodne buty biegowe zapewniające odpowiednią amortyzację, wygodna koszulka i spodenki. Biegi na dystansie 10 kilometrów są organizowane rok rocznie w wielu miastach. Towarzyszą wielu wydarzeniom kulturalnym i przyciągają całe rzesze kibiców. Ten dystans biegowy jest tak często lubiany wśród amatorów, gdyż po jego  pokonaniu wzrasta apetyt na pokonanie dalszych dystansów i dalsze doskonalenie swoich umiejętności biegowych.

Dystanse biegowe takie jak półmaraton, maraton i ultra maraton są już zarezerwowane dla bardziej doświadczonych biegaczy oraz zawodowców trenujących pod okiem specjalistów. Organizm jest wówczas poddany ekstremalnemu wysiłkowi fizycznemu a ryzyko poważnych kontuzji znacząco wzrasta.