Biegać każdy może. Ale trzeba wiedzieć jak oraz w czym. O ile odzież nie ma tak dużego znaczenia i nie wpływa bezpośrednio na nasze zdrowie, o tyle obuwie biegowe to już absolutna podstawa. Źle dobrane buty mogą powodować dyskomfort, przyczyniać się do powstawania kontuzji, a także źle wpływać na nasze wyniki. Czym zatem kierować się przy wyborze obuwia biegowego?

Rodzaj podłoża – gdzie najczęściej biegasz?

Jedną z najważniejszych kwestii jest typ podłoża, po jakim będziemy biegać. Oczywiście często zdarza się tak, że nasze treningi odbywają się zarówno w lesie, jak i po asfalcie czy chodniku. W takim przypadku bierzemy pod uwagę podłoże, bo którym biegamy najczęściej albo…kupujemy dwie pary butów.

No dobrze, ale jak podłoże wpływa właściwie na dobór obuwia? Otóż do każdego typu trasy przeznaczona jest przede wszystkim inna podeszwa. Jeśli najczęściej biegasz po asfalcie, chodnikach lub betonowej ścieżce w parku, to koniecznie wybierz buty z porządniejszą amortyzacją. Dzięki temu ochronisz swoje stawy przed dużym obciążeniem, ponieważ amortyzacja absorbuje wstrząsy, które powstają przy kontakcie naszej stopy z twardym podłożem. Jeśli najczęściej biegasz po lesie, piaszczystych drogach lub nieutwardzonych ścieżkach w parku, to powinieneś skłonić się ku butom z agresywniejszym bieżnikiem i bardziej wyprofilowaną podeszwą. To pozwoli Ci zachować równowagę i zapewni odpowiednią przyczepność na nierównościach.

Typ stopy – pronująca, supinująca czy neutralna?

Kolejną kwestią, jaką należy uwzględnić wybierając obuwie biegowe jest typ naszej stopy. Prawidłowo stopa jest neutralna, co oznacza, że nie skręca się nadmiernie ani w jedną, ani w drugą stronę. Jednak u niektórych osób występuje zjawisko tak zwanej stopy pronującej lub stopy supinującej. W tym pierwszym przypadku stopa rotuje się nadmiernie do wewnątrz, a w drugim – na zewnątrz.

Oba te przypadki wymagają doboru innego obuwia. Muszą być to buty, które w pewnym stopniu zapobiegną występowaniu problemu podczas biegu. Jeśli jesteś początkującym biegaczem i nie wiesz, jakie buty będą odpowiednie do Twojego typu stopy, możesz udać się do specjalistycznego sklepu biegowego. Tam eksperci sprawdzą, które buty będą dla Ciebie odpowiednie i pomogą Ci dobrać najlepszy model.

Masa ciała, a rodzaj butów biegowych

Ważna jest także nasza masa ciała. Im ciężsi jesteśmy, tym na nasz szkielet wywierane jest większe obciążenie. Dlatego osoby o wysokiej wadze powinny wybierać buty z jak największą amortyzacją. Dzięki temu ochronią swoje kolana, biodra i kręgosłup przed urazami i kontuzjami.

Czy intensywność treningu ma wpływ na dobór butów?

Intensywność oraz objętość treningu również mają znaczenie. A dlaczego? Ponieważ zaawansowany biegacz, który wykonuje bardzo intensywne i długie treningi będzie potrzebował znacznie trwalszych butów. Dzięki temu amortyzacja nie będzie zbyt szybko się zużywała. Dlatego, jeśli biegasz długie i ciężkie treningi, warto skłonić się ku droższym butom, które nie zniszczą się po kilku tygodniach.