Czy to jest w ogóle możliwe? A czy nie o to właśnie chodzi – by podnieść sobie tętno, przyspieszyć oddech i nieco się spocić? Te kwestie są z bieganiem złączone nierozerwalnie. Jednak co w sytuacji, gdy tuż po starcie ledwo łapiemy oddech, łydki bolą jak wściekłe, a w boku kłuje kolka? To jest ten moment, kiedy należy trochę bardziej zgłębić temat. Prześledźmy go krok po kroku.

Rozgrzewka

Czy pamiętasz, żeby zawsze przygotować swoje ciało do wysiłku? Odpowiednia długość rozgrzewki to ok. 5 minut. Przy bieganiu jest niezwykle prosta – wystarczy chwila marszu, później trucht i możesz przejść do swojego tempa. Nie warto pomijać tego etapu, gdyż nieprzygotowane do wysiłku mięśnie i stawy mogą odwdzięczyć ci się za to kontuzją i szybszym zmęczeniem.

Tempo

Skoro już jest mowa o tempie… Słuchaj swojego ciała, najlepiej podpowie ci, co jest dla niego najlepsze. Nie forsuj go ponad siły. I choć na poprzednim treningu zasuwałeś jak torpeda, to teraz tracisz oddech po kilkudziesięciu metrach. Ale może miałeś gorszy dzień? Może praca bardziej niż zwykle dała ci w kość? Może pominąłeś jakiś posiłek? Zwracaj uwagę na takie sprawy, bo mogą się później odbić na jakości twojego treningu. Nie ignoruj marszobiegów. Warto przeplatać bieg marszem, gdyż pozwala to wyregulować oddech i odzyskać nieco energii.

Odpowiednia dieta i nawodnienie

Pamiętaj, że regularne treningi wymagają dostarczania odpowiedniej ilości substancji odżywczych do organizmu. Nie bój się węglowodanów. Aby biegać i czerpać z tego przyjemność, musisz najpierw dostarczyć sobie odpowiednią dawkę energii. Bez tego zwyczajnie nie będziesz miał siły na bieg. Równie ważne jest nawodnienie. W trakcie wysiłku ciało poci się bardziej niż zwykle, więc niezbędne jest dostarczenie mu większej ilości wody.

Właściwa technika biegu

Patrz przed siebie, unieś podbródek, wypnij pierś. Bądź dumny z tego, co robisz! Ale taka postawa pozwoli też na głębsze i łatwiejsze oddychanie. Ruszaj rękami, to usprawni bieg. Staraj się opadać na śródstopie. Nie walcz ze swoim ciałem i nie zmuszaj go do nienaturalnych ruchów. Po kilku treningach sam załapiesz, jaka pozycja jest najlepsza. Bieganie jest dla człowieka naturalna aktywnością, ciało dobrze wie, co ma robić.

Właściwa technika oddychania

Lekka zadyszka w trakcie biegu jest czymś najzupełniej normalnym. Jednak kiedy nie możesz złapać oddechu i szybko się męczysz, to warto sprawdzić, co jest nie tak. Może biegniesz za szybko, przejdź do marszu i wyrównaj oddech. Nie zmuszaj się do oddychania jedynie przez nos, to nie zda egzaminu. Jeśli dopiero zaczynasz i brak ci kondycji, taka reakcja nie jest niczym niespotykanym, wprowadź marszobiegi i słuchaj swojego ciała. Już po kilku treningach zauważysz zdecydowaną poprawę.

Znajdź dobry powód do biegania

Motywacja jest ważna, jeśli chcemy utrzymać regularność treningów. Zastanów się – dlaczego chcesz biegać? Czy chcesz zrzucić kilka zbędnych kilogramów, czy może poprawić kondycję? Wyznacz sobie realne cele i odhaczaj kolejne kroki na drodze do ich spełnienia. Jeśli wiesz, po co biegasz, łatwiej będzie ci pokonać zmęczenie.

Bieganie jest dyscypliną dostępną dla każdego. Warto zbadać, czy sprawdzi się u ciebie.