Wiele osób zaczyna biegać, aby poprawić stan swojego zdrowia lub zrzucić zbędne kilogramy. Oczywiście bieganie jak najbardziej sprawdzi się w obu tych przypadkach, jednak nie można zapominać o odpowiednim odżywianiu. Jedzenie to nasze paliwo, dzięki któremu możemy się poruszać i codziennie funkcjonować. Ale czy człowiek potrzebuje specjalnej diety, aby mógł biegać? Sprawdź poniżej! 

Czy biegacz potrzebuje konkretnych produktów?

Zasadniczo nie ma specjalnej diety, czy konkretnego jadłospisu dla biegaczy. Sport rządzi się swoimi prawami i jeśli chcemy czuć się dobrze na treningu, musimy sprawdzić co nam odpowiada, a co nie. Jednak istnieje kilka ważnych zasad, którymi powinniśmy się kierować, jeśli chcemy biegać regularnie i może nawet osiągać coraz lepsze wyniki.

Warto wiedzieć, że ludzki organizm każdego dnia potrzebuje odpowiednich witamin, minerałów i składników odżywczych. Niektóre są tak ważne, że jeśli ich nie dostarczymy, nasz organizm odmówi posłuszeństwa. Nie będziemy mieć siły na codziennie funkcjonowanie, a tym bardziej na bieganie. Większość tych składników można dostarczyć z codzienną dietą, jednak jeśli regularnie uprawiamy tak wymagający sport, jak bieganie, to logiczne jest, że tych składników będziemy potrzebowali więcej.

Biegacz powinien zadbać szczególnie o żelazo, magnez, fosfor, witaminy z grupy B, witaminę C oraz witaminę E. Nie zapominajmy też o dostarczeniu odpowiednio ilości białka oraz węglowodanów.

Bilans kalorii – czym jest i dlaczego jest ważny dla biegacza?

Ważnym pojęciem u biegacza jest także bilans kalorii, czyli stosunek pomiędzy energią dostarczoną a energią wydatkowaną. U zdrowego człowieka, który się nie odchudza, ani nie jest w okresie masowym wartości te powinny być takie same. Czyli powinniśmy przyjmować dokładnie tyle kalorii ile wydatkujemy.

Jeśli zaczynamy biegać to oczywiście energia, jaką zużywamy będzie na znacznie wyższym poziomie. Dlatego, gdy uprawiamy jakiś sport powinniśmy jeść więcej. Niestety wiele osób o tym zapomina, co jest oczywiście błędem. Jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości kalorii, to znowu – tak jak w przypadku niedoboru składników odżywczych – nie będzie on mógł prawidłowo funkcjonować. Będziemy czuli się zmęczeni, ospali, a do tego zaczną dokuczać nam choroby i różnego rodzaju dolegliwości. Dlatego można powiedzieć, że specjalna dieta dla biegacza to taka, która dostarcza odpowiednią ilość kalorii i składników odżywczych.

Co powinien jeść biegacz przed i po treningu?

Podczas wysiłku organizm czerpie najwięcej energii z węglowodanów. Dlatego przed treningiem warto uzupełnić w największym stopniu właśnie ten składnik. Trzy godziny przed ciężkim treningiem możemy zjeść makaron, ryż czy białe pieczywo. Są to produkty bogate właśnie w węglowodany. Jeśli nie mamy czasu na posiłek w takim czasie, to warto przynajmniej zjeść małą przekąskę przed samym wyjściem. Może to być banan, białe pieczywo z miodem lub z dżemem, garść suszonych owoców czy baton energetyczny. Po treningu uzupełniamy węglowodany oraz białko.