Liczne badania bezsprzecznie dowodzą, że biegacze w naturalny sposób cieszą się zadowalającym stanem zdrowia i zachowują młodego ducha na długie lata.  Zalety płynące z regularnego treningu biegowego sprawiają, że stale przybywa osób, które rozpoczynają swoją przygodę z bieganiem dopiero w późniejszym wieku. Rodzi się zatem pytanie czy można biegać w każdym wieku?

Bez wątpienia  organizm każdego człowieka posiada indywidualne predyspozycje do wykonywania aktywności fizycznej, które zmieniają się wraz z wiekiem. Regularne bieganie w każdym wieku jest niezwykle korzystne i sprawi, że pomimo upływających lat będziemy się cieszyć nieporównywalnie lepszą kondycją fizyczną od przedstawicieli „kanapowego” trybu życia. Wiek biologiczny osób regularnie trenujących upływa znacznie wolniej. Osoby regularnie biegające są średnio o nawet 10 lat młodsze biologicznie niż zwolennicy biernego trybu życia. Pomimo, że nie mamy wpływu na nieuchronny upływ czasu, to dzięki odpowiednio dobranemu treningowi mamy szansę na osiągnięcie zadowalających wyników biegowych, a upływające lata nie muszą być przeszkodą do kontynuowania aktywnego trybu życia.

Niezwykle istotne jest opracowanie indywidualnego planu treningowego, który uwzględnia szereg przemian zachodzących w organizmie wraz z upływem lat. Im młodszy zawodnik tym mniej groźne są ewentualne błędy treningowe. W uproszczeniu można przyjąć, że każdy trening prowadzący do przetrenowania pozwala nastolatkowi nabrać więcej formy, a organizm regeneruje się błyskawicznie. Nastolatkowie biegają tak szybko jak to możliwe, gdyż młodzieńcza witalność pozwala osiągnąć nieprawdopodobne tempo biegowe.

Gdy osiągniemy barierę wiekową 25 – 40 lat konieczna jest zmiana podejścia do biegania. W tym przedziale wiekowym znacząco obniżają się możliwości regeneracyjne organizmu. Czas przed startem w zawodach warto przeznaczyć na spokojny trening. Należy pomyśleć o regeneracji i odpowiednio zbilansowanej diecie. Kluczowe znaczenie odgrywa odpowiednia ilość snu, który pozwoli przed startem odpowiednio naładować baterie. Najlepsze wyniki biegowe większość maratończyków uzyskuje do 34 roku życia i są wówczas w stanie wielokrotnie pobić swoje rekordy życiowe.

Po przekroczeniu 40 lat procesy regeneracyjne organizmu ulegają znacznemu wydłużeniu. Zwiększa się także podatność na wszelkiego rodzaju urazy, kontuzje i mikrourazy. Mimo, że wytrzymałość organizmu pozostaje nadal na wysokim poziomie, to następuje wyraźny spadek siły i możliwości szybkościowych. W tym przedziale wiekowym warto więcej czasu poświęcić na gimnastykę siłową .

Biegacze po przekroczeniu pięćdziesiątki powinni ograniczyć treningi do mniej więcej trzech sesji tygodniowo, gdyż trening o dużej objętości zwiększa ryzyko poważniejszych kontuzji, a ich  organizm dużo wolniej się regeneruje. Po tak długim stażu wiekowym organizm jest świetnie przygotowany wytrzymałościowo. Przed uczestnictwem w zawodach warto udać się na pływalnię czy pojeździć na rowerze. W omawianym przedziale wiekowym aktywność biegowa silniej oddziałuje na układ krążenia. Zwiększa się objętość mięśnia sercowego, serce pracuje wydajniej a tętnice wieńcowe sprawniej dostarczają tlen do całego organizmu.

Jak widać biegać można a nawet trzeba w każdym wieku. Najważniejsze to czerpać jak najwięcej przyjemności z tej niezwykłej aktywności fizycznej, będącej dla naszego organizmu receptą na długie i szczęśliwe życie.